Selvä!
Kestihän sitä jo kauan kun tuli matkaan taas himo. Seuraavaksi sitten onkin tulossa matkana perinteinen trans-mongolia, jonka tuntuu jo useat tehneen, eli mitään uutta ja extremeä ei tehdä mutta sen sijaan kokemus on tottakai uusi meille.
Mukaan lähtee siis minä Eeva ja Mikko. Huomattiin että selvittiin yhdessä Intiassa. Kun Eevalla menee hermot, Mikko pysyy tyynenä ja hoitaa asiat eli melkein täydellinen yhdistelmä.
Nyt ollaan siinä vaiheessa että saimme Killroy:lta tosi hyvät lennot Pekingistä kotiin, eli matka on suunniteltu jo takaisinpäin. Eli Kiinaan enää pitäisi päästä.
Tarkoitushan on matkustaa Junalla Helsingistä Kiinaan. Suomen ja Kiinan välillähän on siis vain yksi (iso) maa. Kokonaisuudessaan matkaan on varattu kolme viikkoa ja neljä päivää.
Tähän mennessä olen siis lähinnä leikkinyt junilla töissä (työharjoittelu neuvolassa) Mutta jos et omista junia, ja haluat lähteä mielikuvitusmatkalle kanssani. Tässä oiva tapa tulla messiin. Opettelin teoriaa ihan rautatieturvallisuus-sivustolta!
välineet:
-Kuvia rautatieympäristöstä (kylmän näköisiä kuvia siperiasta tai lapista)
-3 erikokoista esinettä havainnollistamaan painoeroja tavarajunan, auton ja lapsen välillä.
-Juna (n. 3000 t): palasokeripaketti 750 g
-Henkilöauto (n. 1200 kg): 12 x 20 ruutua -paperinpala
-n. 24-vuotias nainen : 2 x 3 ruutua -paperinpala. = Minä.
Jos juna on 750 g:n sokeripaketti, auto painaa silloin 300 mg ja minä 7,5 mg.
Juna on siis todella painava suhteessa autoon tai ihmiseen, ja siksi mahdollisessa törmäyksessä minä häviän aina junalle. Siksi on aina oltava varovainen ja huolehdittava, ettei koskaan mene junan eteen. Rata ylitetään vain tasoristeyksestä, muualta ylittäminen on vaarallista ja laitonta. Tasoristeyksessäkin pitää itse varmistua, ettei junaa tule kummastakaan suunnasta.
Nyt kun tämä asia on selvitetty perusteellisesti, turvallisuus asiat siirtyvät rokotuksiin ja siihen, että pitääkö tässä alkaa hankkimaan niitäkin ennen matkaa. Palaan siis pian taas asiaan.
привет!
Eeva.
Kommentit
Lähetä kommentti